Ποια είναι τα κατάλληλα δώρα για κάθε ηλικία


Πώς θα επιλέξετε το κατάλληλο δώρο, ανάλογα με την ηλικία του παιδιού στο οποίο απευθύνεται; Καθώς τα παιδιά σε κάθε ηλικία αναπτύσσουν διαφορετικές δεξιότητες τα παιχνίδια αποτελούν οδηγούς ή αφορμές για να ανακαλύψουν τον κόσμο. Σας παρουσιάζουμε έναν κατάλογο για τα ιδανικά παιχνίδια κάθε ηλικίας:

Έως τριών μηνών

Τι κάνει το παιδί

– Ακολουθεί κινούμενα αντικείμενα με το βλέμμα του.
– Αναγνωρίζει ήχους και ψάχνει να βρει την πηγή τους.
– Παίζει με τα χέρια του και να προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα.
– Κλοτσάει, γυρίζει το κεφάλι του.
– Δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα έντονα χρώματα.
– Θέλει αγκαλιές και νανουρίσματα.

Οι καλύτερες επιλογές

– Κουδουνίστρες, ελαστικοί κρίκοι, κουδουνάκια που μπαίνουν στα χέρια σαν βραχιόλι.
– Μαλακά παιχνίδια που κάνουν αστείους ήχους όταν τα πιέζεις.
– CD με νανουρίσματα ή παραμύθια.
– Βιβλία από ύφασμα ή χοντρό χαρτόνι με ζωγραφιές σε έντονα χρώματα.
– Μόμπιλο ή άλλα διακοσμητικά με κινούμενα μέρη, φως και μουσική που στερεώνονται στην κούνια του.

4-6 μηνών

Τι κάνει το παιδί

– Επαναλαμβάνει κινήσεις που έχουν αποτέλεσμα.
– Πιάνει μεγάλα αντικείμενα.
– Προσπαθεί να πιάσει αντικείμενα που κρέμονται πάνω από το κεφάλι του.
– Βάζει πράγματα στο στόμα του.
– Αντιδρά στους ήχους και παρακολουθεί συζητήσεις.
– Γελάει και μιμείται ήχους.

Οι καλύτερες επιλογές

– Άθραυστοι καθρέφτες
– Πίνακες, αφίσες και πανό για τον τοίχο
– Καλτσάκια με έντονα σχέδια ή φατσούλες
– Κούκλες και βιβλία από μαλακό υλικό
– Επιφάνειες πολλαπλών δραστηριοτήτων με ήχους

7-12 μηνών

Τι κάνει το παιδί

– Αναγνωρίζει τον εαυτό του, τα μέρη του σώματός του και τα πρόσωπα με τα οποία έρχεται σε καθημερινή επαφή.
– Καταλαβαίνει το όνομά του και κάποιες απλές λέξεις.
– Θυμάται απλά γεγονότα και μπορεί να κάνει εύκολους συσχετισμούς.
– Κουνάει και εξετάζει αντικείμενα με τα χέρια του.
– Βάζει και βγάζει πράγματα από θήκες.
– Αρχίζει να μπουσουλάει και να κάνει προσπάθειες για τα πρώτα του βήματα.

Οι καλύτερες επιλογές

– Παιχνίδια για την μπανιέρα που βγάζουν ήχους ή πετούν νερό όταν τα πιέζεις
– Λαστιχένιες ή υφασμάτινες μπάλες
– Αυτοκινητάκια ή ποδηλατάκια
– Μεγάλα τουβλάκια από ξύλο, ύφασμα ή πλαστικό
– Ξύλινοι κύβοι
– Κούκλες, λούτρινα ζωάκια, κουκλοθέατρο
– Βιβλία από ύφασμα ή χοντρό πλαστικό με σχέδια σε έντονα χρώματα (ζωάκια και καθημερινά αντικείμενα)
– CD με φωνές ζώων και μουσική
– Κουζινικά

1 – 1,5 έτους

Τι κάνει το παιδί

– Μιμείται ό,τι βλέπει να κάνουν οι μεγάλοι.
– Λέει τις πρώτες του λέξεις.
– Διασκεδάζει όταν του διηγούνται ιστορίες.
– Περπατάει σταθερά.
– Διεκδικεί την ανεξαρτησία του.
– Του αρέσει να παίζει δίπλα σε άλλα παιδιά.
– Αρχίζει να αντιλαμβάνεται απλές εντολές.

Οι καλύτερες επιλογές

– Μικρά ξύλινα ή λαστιχένια ανθρωπάκια και ζωάκια
– Παιδικά τηλέφωνα
– Παιχνίδια με ρόδες που τα τραβάς ή τα σπρώχνεις (προσοχή: εάν έχουν σκοινί πρέπει να είναι μικρότερο από 30 εκατοστά)
– Μινιατούρα κουζίνας με κατσαρόλες, κουτάλες κ.λπ. (προσέξτε ώστε να μην υπάρχουν αιχμηρές γωνίες)
– Βιβλία με παραμύθια που θα του διαβάζετε
– CD με παιδικά τραγούδια και παραμύθια
– Είδη ζωγραφικής από μη τοξικά υλικά

1,5 – 2 ετών

Τι κάνει το παιδί

– Αποκτά μεγαλύτερο συντονισμό των κινήσεών του, τρέχει.
– Λέει αρκετές λέξεις και κατανοεί περισσότερες έννοιες.
– Λύνει απλούς γρίφους.
– Ενθουσιάζεται όταν καταφέρνει κάτι και θέλει να «βοηθήσει» τους μεγάλους.
– Υποδύεται ρόλους.

Οι καλύτερες επιλογές

– Δοχεία σε έντονα χρώματα με υποδοχές όπου μπαίνουν μικρότερα αντικείμενα σε διάφορα σχήματα.
– Μινιατούρα ταμειακής μηχανής ή καροτσιού σούπερ μάρκετ με ψώνια
– Παιδικά σύνεργα κηπουρού/ γιατρού/ μάστορα
– Παζλ με μεγάλα κομμάτια
– Σετ κατασκευής αξεσουάρ με μεγάλες χάντρες και χοντρό σκοινί
– Βιβλία με παραμύθια και ιστορίες

2-3 ετών

Τι κάνει τα παιδί

– Είναι συνέχεια σε κίνηση.
– Αρχίζει να αποκτά αίσθηση του κινδύνου.
– Μαθαίνει να μιλάει.
– Του αρέσει να ανακαλύπτει δυνατότητες που δεν ήξερε ότι έχει.
– Αποκτά μεγαλύτερο έλεγχο στα χέρια και στα δάχτυλά του.
– Εκνευρίζεται εύκολα.
– Συμπεριφέρεται όλο και πιο ανεξάρτητα –αν και εξακολουθεί να εξαρτάται από τους άλλους.
– Αναπαριστά με τη φαντασία του σκηνές της καθημερινότητας.

Οι καλύτερες επιλογές

– Ξύλινα παζλ με 4-20 κομμάτια
– Ξύλινοι κύβοι με εικόνες
– Παιχνίδια όπου πρέπει να ταιριάζεις διαφορετικά κομμάτια (π.χ. αντικείμενα με χρώματα, ζώα με τον ήχο της φωνής τους κ.λπ.)
– Μεγάλα αυτοκινητάκια και τρενάκια
– Αυτοκινητάκια πάνω στα οποία μπορεί να ανέβει το παιδί
– Μπάλες
– Κούκλες και τα αξεσουάρ τους (ρούχα, παπούτσια, σπιτάκι κ.λπ.)
– Στολή γιατρού/ παιδικού ήρωα/ πειρατή/ πριγκίπισσας κ.λπ.
– Κούκλες για κουκλοθέατρο
– Τουβλάκια και άλλα παιχνίδια κατασκευών
– Παιδικά ντόμινο με εικόνες
– CD με παιδικά τραγούδια
– Αυτοκινητόδρομοι και τρένα και συναρμολογούμενες ράγες με μεγάλα κομμάτια
– Παιχνίδια για τον κήπο, όπως κούνια, τσουλήθρα, σπιτάκια κ.λπ.

3-5 ετών

Τι κάνει το παιδί

– Αποκτά αίσθηση του χιούμορ και κάνει αστεία.
– Μιλάει πολύ και κάνει συνέχεια ερωτήσεις.
– Εκφράζει τα συναισθήματά του μέσα από το παιχνίδι.
– Του αρέσει να παίζει μαζί με άλλα παιδιά.
– Δεν του αρέσει να χάνει.
– Αρχίζει να μαθαίνει ότι στο παιχνίδι πρέπει να μοιράζεται ή να περιμένει τη σειρά του.
– Θέλει να είναι σαν τους μεγάλους.
– Του αρέσει να εκφράζεται μέσα από μορφές τέχνης.

Οι καλύτερες επιλογές

– Απλά επιτραπέζια παιχνίδια ή παιχνίδια με κάρτες
– Παζλ με 20-50 κομμάτια
– Τουβλάκια μέτριου μεγέθους
– Βιβλία με απλοποιημένες επιστημονικές γνώσεις και πειράματα
– Είδη ζωγραφικής (μαρκαδόροι, πινέλα, νερομπογιές, στένσιλ) και είδη για κολάζ ή κατασκευές με πηλό, πλαστελίνη κ.λπ.
– Οχήματα που μοιάζουν με αυτά των μεγάλων
– Σετ κατασκευών με πολλά κομμάτια
– Εργαλεία από ξύλο ή πλαστικό
– Μαγνητικός πίνακας με σχέδια, γράμματα και αριθμούς
– Παιδικά μουσικά όργανα
– Παιδικό σετ μπόουλινγκ
– Κούκλες και αξεσουάρ τους
– Μινιατούρες εγκαταστάσεων, όπως αεροδρόμιο, κουκλόσπιτο, γκαράζ, φάρμα κ.λπ.
– Παιδικό κασετόφωνο, καραόκε

5-8 ετών

Τι κάνει το παιδί

– Αρχίζει να αντιλαμβάνεται και να νοιάζεται για τα αισθήματα των άλλων.
– Έχει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις ικανότητές του.
– Ενδιαφέρεται για τους αριθμούς και τις λέξεις.
– Πλέον ενδιαφέρεται περισσότερο για το αποτέλεσμα παρά για τη διαδικασία.
– Ενδιαφέρεται ακόμη περισσότερο για δραστηριότητες που κάνουν οι μεγάλοι.
– Μπορεί να συνεργάζεται και να παίζει ομαδικά, αλλά χρειάζεται και προσωπικό χρόνο.
– Αρχίζει να κάνει επιλογές και να παίρνει πρωτοβουλίες.
– Μπορεί εύκολα να νιώσει στρες ή ανταγωνισμό.
– Αποκτά χόμπι και σταθερές συνήθειες.

Οι καλύτερες επιλογές

– Παζλ με πολλά και μικρά κομμάτια και επιτραπέζια παιχνίδια
– Βιβλία με ιστορίες σε κεφάλαια, παιδικά βιβλία συνταγών, ημερολόγια
– Σετ κατασκευών
– Μεγεθυντικός φακός, παιδικό τηλεσκόπιο, κιάλια
– Παιχνίδια που εξασκούν τη μαθηματική σκέψη και το λεξιλόγιο
– Απλές φωτογραφικές μηχανές
– Είδη ζωγραφικής
– Μουσικά όργανα
– Παιχνίδια που παίζονται στο ύπαιθρο (σκοινάκι, ποδήλατο, φρίσμπι, ρόλερ, πατίνι κ.λπ.)
– Σετ δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τη φύση
– Είδη μοντελισμού
– Ηλεκτρικοί σιδηρόδρομοι

Πηγή: www.in.gr