Το παιδί μου έχει τραυλισμό

Με λένε Μαρία και έχω δύο παιδιά. Σήμερα πήρα το γιο μου από τον παιδικό σταθμό και η δασκάλα μου είπε ότι έχει τραυλισμό. Έχω αγχωθεί και δεν ξέρω τι να κάνω.




Απαντά η Δρ Κωνσταντίνα Γκόλτσιου
Παιδίατρος-Αναπτυξιολόγος
Υπεύθυνη Τμήματος Αναπτυξιακής Παιδιατρικής ΠΑΙΔΩΝ ΜΗΤΕΡΑ


Ο τραυλισμός (κεκεδισμός-βατταρισμός) είναι πιο συχνός στους νέους ανθρώπους από ό,τι συνήθως πιστεύουμε. Πέντε τοις εκατό των παιδιών της προσχολικής ηλικίας τραυλίζουν, πράγμα που σημαίνει ότι περισσότερα από 50.000 παιδιά στην Ελλάδα αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα. Για την πλειοψηφία, η κατάσταση αυτή είναι προσωρινή και την ξεπερνούν καθώς μεγαλώνουν, αλλά το 1/3 με ¼ αυτών είναι σε κίνδυνο, για να αναπτύξουν τραυλισμό και στην ενήλικη ζωή τους, αν δε βοηθηθούν έγκαιρα.

Αρχικά, καλό θα ήταν το παιδί σας να εκτιμηθεί από ειδικό Παιδίατρο - Αναπτυξιολόγο, για να αξιολογηθούν όλες οι πτυχές της ανάπτυξης του.

Ο τραυλισμός εμφανίζεται στην ηλικία των 2 με 5. Κανένας δεν γνωρίζει τι τον προκαλεί. Παιδιά και ενήλικες διαφέρουν στην ευφράδεια λόγου. Υπάρχουν άνθρωποι, που μιλούν πολύ γρήγορα και άλλοι που χρησιμοποιούν πολλά χμ.. και ε…, έτσι κανείς μπορεί να θεωρήσει ότι η βραδυγλωσσία είναι απλά στο ένα άκρο του φυσιολογικού φάσματος των ανθρώπων. Υπάρχει, όμως, γενετική προδιάθεση, καθώς τα παιδιά γονέων, που τραυλίζουν, είναι σε μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν και εκείνα τραυλισμό. Εξάλλου, τα αγόρια τραυλίζουν πιο συχνά από τα κορίτσια σε αναλογία 4 προς ένα!

Ο τραυλισμός μπορεί να είναι διαφόρων μορφών: Επαναλαμβανόμενοι ήχοι πχ κ-κ-κ-κ-κ-καρέκλα, ή παρατεταμένοι ήχοι -σσσσσχολείο-. Άλλα παιδιά κάνουν παύσεις μέσα στις συλλαβές ή μέσα στις λέξεις και άλλα δεν έχουν ρέοντα και ομαλό λόγο. Κάποια, μάλιστα, αγχώνονται τόσο πολύ στην προσπάθειά τους να μιλήσουν σωστά, που αποκτούν κάποια τικς των χεριών ή μορφασμούς του προσώπου.

Ο τραυλισμός δεν είναι απλά μια διαταραχή λόγου, είναι μια διαταραχή επικοινωνίας. Μπορεί να μειώσει την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση ενός παιδιού, να επηρεάσει τις σχέσεις του με άλλα παιδιά και να παρεμποδίσει την εκπαίδευσή του. Έτσι το παιδί μπορεί να αποφεύγει να μιλάει και να αποφεύγει την κοινωνική επαφή, φοβούμενο μήπως πέσει θύμα κοροϊδίας ή σχολικού εκφοβισμού. Ένα τέτοιο παιδί συχνά διαλάθει της διάγνωσης από γονείς και εκπαιδευτικούς.

Βέβαια, τίποτα από τα παραπάνω δεν ισχύει για τα περισσότερα παιδιά 2-5 χρόνων, τα όποια παρουσιάζουν έναν «παροδικό» τραυλισμό, σε περιόδους ταχείας ανάπτυξης του λόγου, και τον εκδηλώνουν, κυρίως, όταν είναι ενθουσιασμένα με κάτι.

Όμως, αν τα επεισόδια αυτά συμβαίνουν συχνά, μπορεί να προκαλέσουν ένταση και σ’ αυτόν που μιλάει και σε εκείνον που ακούει. Ανυπόμονοι ενήλικες μπορεί να πιέσουν το παιδί να μιλήσει πιο γρήγορα, πιο καθαρά, πιο σωστά, το διακόπτουν, το διορθώνουν και αρχίζουν να μιλούν αντί για εκείνο, επιδεινώνοντας το πρόβλημα.

Μπορείτε να βοηθήσετε αρχικά το παιδί σας ακολουθώντας τα παρακάτω:

  • Μην κατηγορείτε τον εαυτό σας για τον τραυλισμό του παιδιού
  • Μην πιέζετε ένα παιδί να μιλήσει, ρωτώντας το πολλές ερωτήσεις, αφήστε το να σας οδηγήσει στο παιχνίδι, χωρίς εσείς να του μιλάτε πολύ
  • Κάντε το παιδί σας να καταλάβει ότι αναγνωρίζετε το πρόβλημα του, αλλά εξηγήστε του ότι είναι προσωρινό
  • Χρησιμοποιήστε στρατηγικές συμπεριφοράς, για να επιβραβεύσετε τη σωστή επικοινωνία και την κοινωνικότητα
  • Προσπαθήστε να βρείτε λίγο χρόνο με το παιδί μόνο του, για να μην αποσπάται από το θόρυβο και την ανταγωνιστικότητα των άλλων παιδιών
  • Μην προσπαθείτε να έχετε άμεση βλεμματική επαφή διαρκώς με το παιδί, καθώς αυτό μπορεί να το κάνει να νιώθει άβολα
  • Χρησιμοποιείτε συχνά οπτικά ερεθίσματα μαζί με τα λεκτικά, για να ενισχύετε τη μνήμη και την κατανόηση και έτσι να μειώνετε το άγχος
  • Ακούστε τι έχει να σας πει. Αν δε μιλά καθαρά ή τραυλίζει, επαναλάβετέ το σαν να συμφωνείτε, πχ» το αρκουδάκι κοικοικοιμάται» - «ναι, το αρκουδάκι κοιμάται», αλλά όχι πολύ συχνά, 2-3 φορές την ημέρα.
  • Μην αποφεύγετε το βλέμμα του, όταν τραυλίζει. Αν δυσκολεύεται πολύ, μπορείτε να του πείτε « το ξέρω ότι είναι δύσκολο μερικές φορές, εννοείς…;» ή «θες να το πούμε μαζί;» ή «θες να το πούμε αργότερα;»
  • Επιβραβεύστε το παιδί σας για καθαρό, αβίαστο και ομαλό λόγο: «τι ωραία που το είπες αυτό!», αλλά όχι πολύ συχνά, 2-3 φορές την ημέρα.
  • Ακούστε το με προσοχή, χωρίς να το διακόψετε και τελειώστε με «μου άρεσε, που συζητήσαμε για το τι έγινε σήμερα στο σχολείο». Έτσι θα τονώσετε την αυτοπεποίθηση του
  • Μην χρησιμοποιείτε δύσκολες λέξεις και εκφράσεις
  • Δοκιμάστε να μιλάτε πιο αργά και πιο καθαρά
  • Μη βιάζεστε να ολοκληρώσετε την πρότασή του
  • Κάνετε μια λίστα με παράγοντες, που έχουν θετική ή αρνητική επίδραση στο παιδί σας
  • Τα τραγούδια βοηθούν πολύ, γιατί τα περισσότερα παιδιά δεν τραυλίζουν, όταν τραγουδούν
  • Μην πιέσετε ποτέ ένα παιδί, που τραυλίζει, να διαβάσει μπροστά σε άλλους
  • Βρείτε χρόνο να ασχοληθείτε με το παιδί σας με δραστηριότητες, που δεν απαιτούν πολλή ομιλία, όπως τα σπορ. Έτσι θα χαλαρώσει, θα περάσει όμορφα και μπορεί να εμφανίσει αυτόματα ρέοντα λόγο.
Σε περίπτωση που ο τραυλισμός επιμένει, καλό είναι να καταφεύγουμε στην πρώιμη λογοθεραπευτική παρέμβαση, που μπορεί να αποτρέψει τον μόνιμο τραυλισμό. Μάλιστα, οι έρευνες δείχνουν πως η διάρκεια της θεραπείας στα παιδιά είναι μικρότερη από ό,τι στους ενήλικες, 8 εβδομάδες με ένα χρόνο. Η θεραπεία έχει άριστα αποτελέσματα σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, με ποσοστά επιτυχίας 95%. Η θεραπευτική παρέμβαση περιλαμβάνει όλη την οικογένεια, η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του λόγου και της κοινωνικής επαφής του παιδιού σ'αυτά τα ευαίσθητα χρόνια.

Ακόμα και αν δεν είμαστε σίγουροι ότι τα παιδιά αυτά θα μιλούσαν κάποια μέρα καθαρά και ομαλά και χωρίς θεραπεία, η παρέμβαση αυτή με κανέναν τρόπο δεν βλάπτει το παιδί και κανένας γονιός δεν θα ήθελε να στερήσει από το παιδί του την ευκαιρία να βελτιώσει τον λόγο του και άρα την αυτοεκτίμηση και την κοινωνικότητά του.