Μαθήματα μουσικής ανά ηλικία



Γράφει η Ελένη Γεράκη
Καθηγήτρια Μουσικής Εκπαίδευσης / Επιστημολόγος

Η πλειοψηφία των παιδιών σήμερα αγαπάει τη μουσική. Μελέτες, άλλωστε, έχουν δείξει ότι η μουσική ενισχύει την κατανόηση, βοηθά τα παιδιά με τις μαθηματικές έννοιες, την ανάπτυξη των μικρών κινήσεων και συμβάλλει στην ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης. Πολλά παιδιά με ειδικές ανάγκες, μάλιστα, έχουν αριστεύσει στο αντικείμενο της μουσικής, παρ’όλη τη δυσκολία τους να επικοινωνήσουν και να συμμετέχουν σε δομημένες δραστηριότητες.

6 μηνών έως 5 ετών
Με τη συμβολή των γονέων, πολλά προγράμματα με έμφαση σε στοιχεία ρυθμού, κίνησης και τραγουδιού παρέχουν μια πρώτη επαφή με το αντικείμενο, εισάγοντας το παιδί σε διαφορετικά μουσικά είδη. Η δυνατότητα παρακολούθησης, ωστόσο, ενός παιδιού σε ένα τέτοιο πρόγραμμα κυμαίνεται χρονικά σε 35-45 λεπτά λόγω της αδυναμίας μεγαλύτερης διάρκειας αυτοσυγκέντρωσης. Η συμμετοχή των γονέων είναι απαραίτητη τόσο για να καθοδηγήσουν το παιδί σε ένα τέτοιο πρόγραμμα, όσο και για να του εμφυσήσουν την ανάγκη για επαφή με το είδος.

Συμβουλή: Για την ενίσχυση και ενδυνάμωση της αυτοσυγκέντρωσης, τα παζλ και η ζωγραφική με γέμισμα συγκεκριμένων πλαισίων είναι δραστηριότητες, στις οποίες μπoρούμε να εκθέσουμε το παιδί, προκειμένου να του βελτιώσουμε την αυτοσυγκέντρωση, που θα του χρειαστεί στο σχολικό περιβάλλον (από την ηλικία των 5 ετών και άνω).

5-6 ετών
Για τα παιδιά ηλικίας 5 ετών και άνω ίσως ο καλύτερος τρόπος να ξεκινήσουν την επαφή τους με την μουσική είναι να ξεκινήσουν ομαδικά μαθήματα πιάνου ή βιολιού με άλλα παιδάκια στον ίδιο χώρο.
Ένα σημαντικό στοιχείο είναι η δημιουργικότητα του δασκάλου, ο οποίος θα ενσωματώσει δραστηριότητες, όπως μουσικά παιχνίδια με τη συμμετοχή όλης της ομάδας (π.χ. να γίνουν ορχήστρα και να παίξουν μουσική με διαφορετικούς εξίσου σημαντικούς ρόλους).

Από την άλλη πλευρά, δεν θα έπρεπε να αποκλείεται η εκδοχή του ιδιαιτέρου μαθήματος. Η εκμάθηση ενός πληκτροφόρου οργάνου, εν προκειμένω πιάνου ή αρμονίου, ενδείκνυται σε ηλικίες 5 -6 ετών και αργότερα. Ένας χρόνος διδασκαλίας σε ένα τέτοιο όργανο παρέχει μία σημαντική βάση στην εκμάθηση βασικών μουσικών θεωριών, μουσικών εννοιών, όπως η μουσική αλφάβητος, ποιές είναι οι μουσικές αξίες (ολόκληρο, μισό, τέταρτο και άλλες) καθώς και τη θέση των πλήκτρων και τη λειτουργία αυτών.

7 ετών
Είναι ίσως η κατάλληλότερη ηλικία για μουσικά όργανα, όπως η κιθάρα,τα drums και άλλα έγχορδα όργανα για διαφορετικούς λόγους. Οι βάσεις έχουν δοθεί σε μικρότερη ηλικία τη στιγμή που τα παιδιά έχουν ήδη πάρει μαθήματα 6 μηνών τουλάχιστον σε πιάνο-αρμόνιο και έχουν μεγαλύτερα ευκολία μετάβασης σε ένα άλλο όργανο. Τώρα μπορούν να «δεσμευτούν» γρηγορότερα με το νέο όργανο.

Έπειτα από μία απόφαση των γονέων για εκμάθηση μουσικού οργάνου, το ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ είναι η ανάπτυξη της αίσθησης δέσμευσης για σοβαρή μελέτη του οργάνου αυτού.

Τίποτα άλλο δε δημιουργεί μεγαλύτερη σύγχυση στο παιδί, όσο η συνεχής αλλαγή δραστηριοτήτων χωρίς την ολοκλήρωση καμίας.

Εάν λοιπόν ξεκίνησε ένας κύκλος μαθημάτων διάρκειας ενός τριμήνου, πρέπει να δώσετε στο παιδί να συνειδητοποιήσει ότι είναι αρκετά μεγάλο ηλικιακά και για το λόγο αυτό μπορεί και πρέπει να ανταποκριθεί στη δέσμευση.

Ζητήστε του να δώσει τον καλύτερο του εαυτό και ανταμείψτε το για την προσπάθεια.
Οταν επιτευχθεί ο χρονικός στόχος συζητήστε ξανά μαζί του τις προτιμήσεις τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Θέλει να παραμείνει σε αυτό το όργανο ή να αλλάξει;

Εαν δείτε ότι καταβαλλει ιδιαίτερη προσπάθεια, με συνέπεια στις υποχρεώσεις του, οφείλετε να γίνετε περισσότερο από διαλλακτικοί σε πιθανή επιλογή αλλαγής του οργάνου.

Το μάθημα αυτό δεν είναι μόνο σημαντικό για τη μουσική, αλλά για την καθημερινή ζωή του, βοηθώντας το να πετυχαίνει στόχους και να αποκτά αυτά που επιθυμεί, έχοντας καταβάλλει την ανάλογη δυνατή προσπάθεια...