Αναπτυξιακές δυσκολίες: σημεία προσοχής τον πρώτο χρόνο


Κάθε μήνα το μικρό σας θα κατακτά ολοένα και περισσότερα σκαλοπάτια ανάπτυξης και θα αποκτά ολοένα και πιο πολλές δεξιότητες. Κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης, επομένως είναι σημαντικό να μην απογοητεύεστε επειδή συγκρίνετε το παιδί σας με τα άλλα συνομήλικα παιδιά.

Ωστόσο είναι λογικό να ανησυχήσετε και να ζητήσετε τη γνώμη του ειδικού αν το παιδί δεν κάνει τα παρακάτω, σύμφωνα με το βιβλίο του Παπαβέντση Στέλιου «Προικισμένα μωρά εμπνευσμένοι γονείς: για μια άλλη προσχολική ηλικία». 

Στο τέλος του 3ου μήνα

– Έχει άνισες και μη συμμετρικές κινήσεις των χεριών ή/και των ποδιών του
– Δεν στηρίζει έστω και για δευτερόλεπτο το κεφαλάκι του στην ημικαθιστική θέση
– Δεν δείχνει να αντιδρά σε δυνατούς ήχους
– Δεν κάνει φωνούλες
– Δεν παρακολουθεί με τα μάτια του ένα κοντινό αντικείμενο
– Δεν κοιτάει παρατηρητικά τα ανθρώπινα πρόσωπα
– Δε χαμογελάει όταν σας βλέπει ή όταν του χαμογελάτε

Στο τέλος του 6ου μήνα

– Δεν έχει σταθερό το κεφαλάκι του όταν κάθεται
– Δεν σηκώνει, έστω και στιγμιαία, το βάρος του στα πόδια του
– Δεν προσπαθεί, έστω και ατελώς, να γυρίσει από μπρούμυτα ανάσκελα ή το ανάποδο
– Δεν γυρίζει στον ήχο μιας κουδουνίστρας
– Δεν γελάει
– Δεν προσπαθεί να φτάσει με το χεράκι του και να γραπώσει κάποιο παιχνίδι
– Δεν παρακολουθεί τη μαμά που κινείται μπροστά του από τη μια άκρη του δωματίου στην άλλη, 180 μοίρες.

Στο τέλος του 9ου μήνα

– Δεν κάθεται μόνο του χωρίς υποστήριξη της πλάτης
– Δεν στέκεται στηριζόμενο με τα χέρια του όταν το βάζουμε όρθιο
– Δεν μιμείται ήχους της γλώσσας ή δε βαβίζει με απλές συλλαβές, όπως μα-μα-μα, μπα-μπα-μπα
– Δεν μεταφέρει κυβέκι από το ένα χέρι στο άλλο
– Δεν μπορεί να κρατήσει δυο κυβάκια στα χέρια του

Στο τέλος του 12ου μήνα

– Δεν μπορεί να καθίσει από ξαπλωτό
– Δεν μπορεί να κρατηθεί όρθιο έστω για δυο δευτερόλεπτα
– Δεν βαβίζει με πολλές συλλαβές, π.χ. μα-βα –μπα-βου
– Δεν χρησιμοποιεί τον αντίχειρα και τον δείκτη για να πιάσει ένα μικρο αντικείμενο, όπως μια σταφίδα
– Δεν χτυπάει μεταξύ τους δυο κυβάκια που έχει στα χέρια του
– Δεν παίζει απλά παιχνιδάκια όπως κου-κου-τζα
– Δεν επικοινωνεί με τον τρόπο του, με χειρονομίες ή φωνούλες, τα θέλω και τις ανάγκες του.

Πηγή: www.altsantiri.gr